Landskrona konsthall ställer ut konsthantverk av Signe Persson Melin

bild_31omslag

Landskrona konsthall

Signe Persson Melin  

Tingen måste ha utstrålning! 

Många prylar i våra hem kasseras men inte för att de gått sönder. För attett föremål ska tåla att tittas på år ut och år in, krävs en utstrålning, enform och ett uttryck vi inte tröttnar på. Med andra ord – estetisk hållbarhet.

Landskrona konsthalls stora sommarutställning presenterar en av vår tidsfrämsta keramiker och formgivare, Signe Persson-Melin. Utställningen innefattarhennes senaste produktion blandat med tidigare verk och synliggör henneskonsekventa process, uttryck och utforskande. I hennes formarbete har vardagensbehov av funktion och skönhet haft prioritet. I sitt uttryck söker hon estetiskhållbarhet, utstrålning och attraktionskraft för syn, gom och händer.

Signe Persson-Melin (f.1925) var med och ställde ut redan när Landskronakonsthall invigdes 1963 och nu är hon tillbaka. Hon fick sitt genombrott redanpå 1950-talet på H55 i Helsingborg. Hon var då en av de första keramikerna ilandet att driva egen verkstad, och på 1970- och 1980-talen blev hon ledandeformgivare för företag som Höganäs, Boda Nova och Rörstrand. 1985 utnämndes hontill Sveriges första professor i keramik- och glasformgivning.

Utställningen pågår från 3 juli till 3 oktober 2021.

Utställningen är inte kronologiskt uppbyggd utan indelad i olika teman somhar präglat hennes 70-åriga karriär: utforskandet av hur yta får liv genomreliefmönster och stämpling, intresset för olika material, samt hennes unikaformspråk.

Det första avsnittet utgår från henne intresse för olika material och isynnerhet lera. Här visas hennes nydanande arbete för att framhäva leransskönhet och taktilitet genom att skapa kontrast mellan glaserade och oglaseradeytor.

Det andra avsnittet lyfter fram Persson-Melins utforskande av ytan. Hur honarbetat med att ge liv åt lerans yta genom att skapa reliefmönster. Hon harsuccessivt tagit denna metod vidare till andra material – alltifrån stengodsoch porslin till tenn, aluminium och rostfritt stål.

Avsnitt tre fokuserar på hennes starka former och linjer. Magnifik enkelhetoch monumentalitet definierar formspråket.  Kvadraten, rektangeln ellerhexagonen återkommer i alltifrån förvaringskärl och tekannor till servettringaroch odlingskärl.

Utställningen är producerad av Vandalorum och formgiven av TAF.

signe persson melin - landskrona konsthall - hd 21

Formgivning i ett särskilt ljus

Hon har formgivit serviser för Rörstrand och Höganäs och är en av vår tidsstörsta keramiker. I sommar visar Landskrona konsthall verk av SignePersson-Melin.

– Det känns fantastiskt. Det är ren lycka, säger sonen Per Melin.

Solen skiner in genomde stora fönsterna i konsthallen i Landskrona. Den kastar ett särskilt ljus påtekannorna, kopparna, faten och krukorna som står uppställda på större hyllor.

– Den passar otroligtfint i den här lokalen, den gör hennes verk rättvisa, säger Anneli Oxenstierna,curator på kulturförvaltningen i Landskrona.

Konsthallen har varitstängd sedan november, men välkomnar nu åter besökare till sin storasommarutställning, med verk av Signe Persson-Melin.

Utställningen rymmer allt från hennes unika produktion tillmassproduktion av serviser som hon formgav för bland annat Rörstrand ochHöganäs. Den är uppdelad i tre delar som handlar om yta, form och material.

– Signe har aldrigvarit rädd för att pröva nya material. Det är en av de stora grejerna medhenne, att hon har varit nyfiken, säger sonen Per Melin.

Han berättar attfamiljen hade mycket keramik hemma som hans mamma hade gjort.

– Allting var hemma iköket och allt skulle testas, säger Per Melin.

När Landskronakonsthall invigdes 1963 var Signe Persson-Melin en av utställarna och hon ficksitt stora publika genombrott på bomässan H55 i Helsingborg.

Signes Persson-Melinsproduktion innehåller kända verk som glasserien Pokal, glasburken Sill ikvadrat och servisen Chess.

Hon var en av de första keramikerna i landet att driva egen verkstad på 1950-talet. På1970- och 1980-talen var hon dessutom ledande formgivare för företag somHöganäs, Boda Nova och Rörstrand.

– I jobbet hade honstor integritet. Det fanns tillfällen när gubbar i slips skulle lägga sig i ochdå blev hon trött. Hon kunde kommunicera med alla, säger Per Melin.

I en del av konsthallen har det ställts upp ett stort arbetsbord. På detligger klumpar av lera och blad i olika former.

Tanken är attbesökarna ska kunna forma egna små lertavlor och inspireras av Signe Persson-Melinssätt att använda mönster av växter.

– Man ska känna lustatt testa materialet. Vi kavlar och trycker ut, säger Nina Peterson, antikvarieoch verkstadspedagog.

Hon hoppas att mångatar tillfället i akt att testa att arbeta med lera.

– Vi ser jättemycketfram emot att koppla det man gör till det man ser. Alla som har en kärlek tilllera och alla som inte har det är välkomna hit i sommar, säger hon.

Utställningen ”Tingen måste ha utstrålning” är öppen för besökare tisdag tillsöndag klockan 12–17, till och med den 3 oktober.

Per Melin tror denkommer bli populär.

– Här finns något föralla, säger han.

TEXT: MOLLY BERGGREN 

FOTO: TOM WALL


signe persson melin 5
Det var viktigt för Signe Persson-Melin att man kunde använda hennes produkter. Det mesta testades hemma vid familjens köksbord innan det började massproduceras.

signe persson melin 3
Signe Persson Melin fyllde 96 år den 19 juni. Hår visar hon upp en ab sina fyrkantiga kannor 2004

signe persson melin 4
Kryddburkarna mitt i bild blev Signe Persson-Melins stora genombrott då hon ställde ut dessa på H55 i Helsingborg 1955.

signe persson melin 6
Det är luftigt och öppna ytor i Konsthallen, allt för att förhindra trängsel.

LÄS MER om utställningen 

LÄS MER om Signe Persson Melin








2021-07-09