Ibsens klassiker kommer hem till Helsingborgs stadsteater

b73e3bcf-c8cd-4b3a-be59-097b0baae21f


Gustav Berg, ElinNorin och Cecilia Borssén är tre av skådespelarna som medverkar i Gengångare.FOTO: SVEN-ERIK SVENSSON

Under Helsingborgs stadsteatersjubileumssäsong fanns ambitionen att länka samman historia och nutid. Vadpassar då bättre än att spela Henrik Ibsens Gengångare, som faktiskt hade sinvärldspremiär i Helsingborg för snart 140 år sedan.


Flera stora teatrar tackade först nej till Ibsens pjäs för att den tog uppen rad tabubelagda ämnen som incest, könssjukdomar och aktiv dödshjälp. Mentill sist sattes den upp på den gamla teatern i Helsingborg av skådespelarenoch regissören August Lindberg och hade premiär den 22 augusti 1883.

När Helsingborgs stadsteater nutar sig an klassikern har det gått 140 år och samma repliker och gester harupprepats kväll efter kväll.

Men i Helle Rossing och Hanna Nygrens tolkning tar historien plötsligt enny form.

– Jag undrar vad de som gjorde den 1883 hade sagt om vår uppsättning, sägerCecilia Borssén, som spelar skådespelaren Helena som i sin tur gör rollen somfru Alving.

Hon tillägger att hon inte tänkt så mycket på den historiska kopplingen.

– Då kanske man skulle få lite panik. Men visst är det fantastiskt attoriginalet gjordes här i Helsingborg och att vi nu x antal år senare blåstdammet av Gengångare och gör det i nutid. Men att vi ändå behållit kärnan ipjäsen. Det är det som Helle gör så bra, tillägger Cecilia Borssén.

Helle är alltså regissören HelleRossing, som tillsammans med Hanna Nygren även bearbetat manuset.

– Jag gillar att göra om klassiker. Det är väldigt spännande eftersom de ärknutna till historien på ett sätt som nyskrivna pjäser inte är. Där finns såmycket att rota i, säger Helle Rossing.

– Det roliga med Gengångare är just att länken mellan historia och nutid ärsjälva temat i pjäsen. Hur vi förhåller oss till dåtiden och alla gamlastrukturer och spöken.

För Helle Rossing finns det ocksåandra motiv till att sätta upp Gengångare just nu.

– Gengångare är en pjäs som handlar om att prata om det som är viktigt,säger hon.

– Under pandemin har det för mig känts meningslöst att göra teater eftersomvi inte haft någon publik. För mig är publiken allt. Att någon ser det vi göroch pratar om det. När publiken inte kunde komma blev det som att vi höll påmed en barnlek. Allt det meningsfulla försvann.

Vad hoppas du att publiken tar med sigfrån föreställningen?

– Det jag hoppas mest är att publiken gör nån form av reflektion över sinegen position i världssamhället. Det låter lite stort. Men det är vad jaghoppas. Förr var teatern en plats där debatten kom igång. Jag vill att teaternska vara den platsen även idag. Att publiken kommer in och ser en föreställningoch säger att det här borde vi prata om.

– För hela den patriarkala strukturen är fortfarande tung. Det ärobehagligt. 1883 slapp fru Alving inte undan sina gamla spöken, det gör inte viheller idag. Det är lite skrämmande. Då kan jag känna, kom igen, vi måste hakommit längre än så. Nu måste vi prata och ta itu med de här sakerna. Så att viinte blir vår tids gengångare.

STEFAN LINDQVIST

FAKTA

Gengångare

Spelas på Lillans scen på Helsingborgs stadsteater 5 februari–12 mars.

Rollerna görs av Gustav Berg, Cecilia Borssén, Tobias Borvin, Per Graffmanoch Elin Norin.

Pjäsen är regisserad av Helle Rossing som även bearbetat manusettillsammans med dramatikern Hann Nygren. Scenografi och kostymdesigner har frånbörjan varit Siri Areyuna Wilhelmsson, på slutet har Toni Botwid gått in somvikarie.

Sofie Gynning har gjort ljusdesign, Julia Westerlund maskdesign och musikenhar Jonatan Eklund komponerat.

 



2022-03-03