Pumphuset i Borstahusen visar Kjell Engmans glaskonst 5 okt - 3 nov

71304083_2558447547526961_6841001708382846976_n

71586624_2411397712228901_8816571039728271360_n

71675086_2567827233255659_7504520301019922432_n

71893352_2567827216588994_4683941039227011072_n

KjellEngman, född 1946, ) verksam vid Kosta Boda sedan 1978. Kjell  utbildadesig på Konstfack i Stockholm 1973 - 78 och på Pilchuck Glass School utanförStanwood i delstaten Washington i USA 1991.

”Mittskapande utgår från livets cirkel. Jag vill forma glas som känns, som talartill alla våra sinnen. Utnyttja brytningarna och ljuset. Skapa bilder ochberätta. Jag drivs av själva sökandet där nyfikenheten, mystiken och mytologinär viktiga inslag. Glaset, den levande massan är min följeslagare.” (KjellEngman)


Kjell Engman är en outtröttlig glaskonstnär med gränslös fantasi och berättarglädje som får fritt utlopp i såväl bruks- som konstglas. Han hämtarinspiration från djurriket och musikens värld. Han arbetar ofta med större installationer där han även använder sig av element som ljud och ljus. Han är flitigt anlitad för offentliga utsmyckningar både nationellt och internationellt.


Kjell är en för svenska förhållanden en ovanligt internationell konstnär och har haft separatutställningar i Australien, Nya Zeeland, Japan, Thailand, Italien, Tyskland, Schweiz, Turkiet, Holland, Grekland, England, Norge och Danmark.


Som nästan ingen annan har Kjell Engman förmågan att skapa monumentala verk i glas, vilket har fört med sig en mängd uppdrag i offentliga miljöer. Kjell har gjort installationer i hotell, banker, residens, kyrkor, skolor, konserthus och universitet i Sverige och utomlands.

Jag gillar detaljrika bilder, plottrighet, inkonsekvens, motsägelser och undantag.Samtidigt älskar jag renhet, enkelhet, ordning och stillhet. Jag känner mig smått förvirrad, samtidigt som jag är något lyrisk över det motsägelsefulla idet. Ofta leder tankarna till en perspektivförskjuten värld jämfört med det vardagliga. Ljus och mörker, dunkla rytmer, jordnära färger sätter synliga och osynliga gränser.

Att försöka skapa en rörelse i ett material som glas som i sig är så mytomspunnet och har en inbyggd rörelse är inte lätt , men för mig viktigt. Eftersom jag harjobbat med icke hörande barn och sett hur de pratar med hela kroppen fascinerar det mig. Som i dansen där man uttrycker olika känslor och upplevelser utan ord är helt enkelt vackert och kan vara väldigt subtilt.

Därför böjer och bänder jag det varma glasobjekten så att de har fått det förhållande som jag vill uttrycka. Därtill har jag försökt fånga livet inuti genom att låta bubblor och färgade slingor röra sig uppåt inuti kroppen och tillsammans med ljuset skapa en livfullare effekt, och därtill kommer musiken som får en att uppleva skulpturerna på ett helt annorlunda vis. De blir mer levande, de svävar ut i en virvlande dans. Jag har länge sysselsatt mig med dramatik som utspelar sig när tingen verkställer sitt eget sammanhang. Var jag får mina motiv ifrån det är väldigt svårt att säga.

Det är inte jag som väljer motivet, utan vardagens olika händelser blir oftast till en liten intressant berättelse att pussla ihop med det brusande ljud som finns runt omkring oss. Sen är rummet väldigt viktigt, det är min kuliss till skådespelet som jag vill förmedla och skapa helheten i min teater.

På utställningen kommer besökarna förhoppningsvis se ett skiftande spel av olika förhållningssätt som jag haft och tyckt om genom åren. Genom att förändra och lägga till och att ta bort så har objekten fått ett nytt förhållande till varann. Att skapa en ny spänning som jag inte gjort tidigare.


KjellEngman

http://pumphuset.nu/konsthall/nasta-utstallning-konsthallen/


















2019-10-14